شاهد

تواضع خوب است.

شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۱۶ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

من مخلوقم و تا حدی ویژگی های مخلوق را می شناسم. شناخته ام مخلوق جزء و اجزاء دارد. پس ترکیب دارد.

....
سوره ی توحید، سوره ی پر علمی است. انسانِ عالمی که خوب روی این سوره تدبر میکند میبیند که منشأ همه ی ویژگی های مخلوق در این سوره یکجا و به اجمال آورده شده است. این متنی که در ادامه می آید از جلساتی که در حین پژوهش در سوره ی مبارکه ی توحید برگزار می شد انتخاب شده است. اینجا قصد معرفی کتاب صفت را ندارم. چه اینکه معرفی چنین کتابی برای بنده آسان نیست. معرفی چنین کتابی درخور مجامع علمی است. این کتاب را می شود با رویکرد ایجاد مخلوق خواند و دسته بندی های آن را از منظر پیدایش مخلوق بررسی کرد و مورد نقد و ارزیابی علمی قرار داد. و یا می شود از منظر سیر و حرکت مورد نقد و ارزیابی قرار داد. می توان سوالاتی از سیر نهایی اتفاقات را با آن پاسخ داد...
این کتاب را نمی شود بدون سوال و منظر خاص مطالعه کرد، اما، همزمان با تالیف کتاب، جلساتی هم با محوریت روان شناسی و اصلاح صفات در انسان برگزار میشد که اینجا چندخطی از آن آورده شده است. این مطلب راجع به اصلاح صفت های خوب و بد در انسان است:
....
خدا مخلوق نیست. خدا مخلوق نیست یعنی:
خدا احد است یعنی، هر که غیر خداست ترکیب دارد. جز دارد.
خدا صمد است یعنی، هر موجودی که غیر خداست سیر و صیر دارد.
خدا لم یلد است یعنی، هر موجودی که غیر خداست تولید دارد.
خدا لم یولد است یعنی، هر موجودی که غیر خداست تکثیر دارد.
خدا کفوا احد است یعنی هر موجودی که غیر خداست شبیه دارد.
.....
اگر انسان مخلوق بودن و ترکیب بودن خود را حس نکند نمی‌داند که دایره صفاتش ترکیب و اجزا و مقدمه، لوازم و موخره دارد. لذا همینجور روز را شب می کند تا یک روزی خدا او را درمان کند. مخلوق باید بداند که مخلوق است و ضمنا باید هم بداند که خالق مخلوق نیست.
صفات، پدر مادر دارند. پدر و مادر ها هم پدر و مادر دارند یعنی برای هر صفتی می شود پدر و مادر یافت و برای آن پدر و مادر، پدر مادری دیگری یافت. و به این ترتیب می شود تبار شناسیشان کرد. خیلی از صفاتی که ما به آن مبتلا هستیم به خاطر عجله و کندی است که این ها صفات مادر و پدر هستند. برای اصلاح صفات باید از جوانب مختلف کار را بررسی کرد. ممکن است با تغییر یک صفت، مختصات تمام صفات تغییر کند. برای این کار علم لازم است مثلا در حدیث آمده است: "التواضع مفتاح کل خیر"
انسان مجموع صفاتش را بررسی میکند و بعد با یافتن گرانیگاه این صفات بر اساس علم، کل صفات را اصلاح می کند. مثلا نقشه ی صفاتش را می کشد و با اصلاح گرانیگاه آن که تواضع است همه ی صفاتش را اصلاح می نماید.
لازمه مخلوق بودن و درک مخلوق بودن این است که انسان برای رفتن به سمت خدا از همین ویژگی مخلوق بودنش استفاده کند، یعنی پله پله بالا برود، یعنی انسان خودش را دارای اجزاء تحت تاثیر ببیند.
یکی از کارکردهای روایات اهل بیت نشان دادن میانبرها است، مثل علم به مفتاح کل خیر بودن تواضع که خود معادل هزاران ساعت کار است، چرا که به جای یافتن ترکیب صفات و تبارشناسیش برای ایجاد تغییر در صفات، می شود از مسیر متواضع شدن جلو رفت.
اصلاح به این ترتیب است؛
  1. جهت صفات رو به خدا شود.
  1. روی تک تک صفات معیوب فکر شود و روی مقدمات و لوازم و مواردی که با آن صفت درگیر است فکر شود.

۹۵/۰۵/۱۶
اینجانب