شاهد

بسم الله الرحمن الرحیم

بخش هایی از مقدمه و فاتحه ی کتاب "استعاذه طلوع اثر عبودیت" با اندکی تغییر در جمله بندی ها در اینجا آمده است. این کتاب از کتب بنیادی نوشته شده در "مجموعه ی قران و عترت دانشگاه تهران" می باشد و امکان استفاده از آن برای دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی ممکن است. این متن برای آشنایی اجمالی با کتاب نوشته شده. رسیدن به وضعیت سلامت، شناخت اختلال ها و آسیب ها، و چگونگی گریختن از شرور از فصل های این کتاب است. این کتاب یک اثر پژوهشی است و نویسنده امکان دریافت رایگان آن را به علاقه مندان داده اند. لذا این کتاب را میتوان از این آدرس دریافت نمود. نموداری در این متن  آمده است که مطالعه و استفاده ی از آن، به تنهایی، برای حل مسائل انسان ها بسیار کارگشاست.

 از شما خواننده ی عزیز درخواست دارم لطفا در صورت امکان، با ارائه ی نظراتتان برای پویایی و اصلاح این خلاصه برداریِ دانش جویانه راهنمایی ای بفرمایید.

نگاه اجمالی بر مقدمه و فاتحه ی کتاب استعاذه طلوع اثر عبودیت

خداوند انسان را به گونه ای آفرید که خود بتواند توان های خویش را بشناسد و با فعال سازی قوای درونی و نعمت هایش به صورت آگانه و با بصیرت مسیر رجوع به خداوند را طی کند.

برای محقق شدن این امر انسان می بایست در فضایی قرار گیرد که امکان سیر را به او بدهد. لذا هبوط در اینجا معنا پیدا می کند. هبوط به معنای مستقر شدن موقتی در مکانی برای دستیابی به مقاصدی است و برای هر انسانی اتفاق افتاده است. در واقع انسان موجودی آسمانی است که برای دوران اندکی در زمین زندگی می‌کند و برای افزایش بهره‌مندی‌های آسمانی، غیبی و ملکوتی‌اش، مأموریتی موقت در زمین می‌یابد.

انسان در روی زمین دشمنانی دارد به نام ابلیس و جنودش که در نتیجه ی حضور آنها تضادها و تقابل های متعددی برای انسان ایجاد می شود. این موضوع امکان بروز بیشتر قدرت و توان ها را به انسان می دهد.

حقایق و قضاهای جاری در هستی که خداوند برای انسان اراده کرده است، بر اساس رویارو کردن او با تضادها و تنش‌ها و قرار دادن او در اضطرار هاست که او را در احوالات متعدد قرار می‌دهد و شرایط مختلفی را برای او مهیا می‌کند.

در صورت استفاده ی انسان از این موقعیت ها او به رشد و کمال میرسد و در صورت ناآگاهی و یا بی توجهیش، همین موقعیت ها تبدیل به شرّ شده و به او ضرر می رساند و قواهای درونی اش را مختل می سازد.

در این بین ابلیس و جنودش از شرایط اضطرار به اغوا، فریب و غفلت انسان مبادرت کرده و از این اذنی که خداوند به ابلیس در این امر داده به طور طبیعی در این تنش‌آفرینی مبارزان واقعی از مبارزان غیر واقعی متمایز می‌شوند.

.......

دستور به استعاذه که یکی از اوامر الهی در کلام وحی است ناظر به مراقبت ویژه انسان در برابر اغوای شیطان است. استعاذه طلب و دعای مضطرانه انسان از خداوند است که او را به طور کامل از آسیب‌های حوادث و اختلال‌ها مصون دارد و می‌توان آن را مقدمه‌ای برای عبودیت او دانست.

.....

استعاذه طلب عوذ است:

 (1)در فرایند عوذ، "چیزی یا کسی" در برابر "خطر، آسیب یا اختلالی" نیازمند به "امان‌یافتن" تشخیص داده می‌شود.

 (2)بر اساس این نیاز، به "علم و قدرتی" که می‌تواند آن "امنیت" را تأمین کند پناه جسته می‌شود.

(3)و به واسطه این "پناه جستن"، هم منفعت امنیت و هم "ثمره‌های دیگر" آن شامل حال آن نیازمند می‌شود.

(4) "رجوع" در استعاذه از جانب نیازمند مواجه‌شده با خطر یا آسیب یا تهدید به سوی بی‌نیاز دارای علم و قدرت است.

(5)همچنین ممکن است در عوذ، صرفا به جهت کلی و بدون تفصیل در خطر، آسیب و اختلال و در نوع علم و توان و امنیت تنها به نیازمند و خدای بی‌نیاز و برآورده شدن مقاصد اشاره شود:


در این نمودار، فرایند استعاذه وقتی است که با حرکت از نیاز به سوی بی‌نیاز به دریافت نتیجه می‌رسیم. کل نمودار نیز به تبیین فرایند عوذ اختصاص دارد.

....


۹۵/۰۷/۲۵
اینجانب

نظرات  (۱)

۲۶ مهر ۹۵ ، ۰۰:۱۱ مریم کاظم لو
بخش هایی که انتخاب شده بود خوب بود و خیلی خوب تبیین معنای استعاذه را کرد
پاسخ:
سلام. خدا رو شکر. باز هم منتظر نظراتتون هستم ان شاالله.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">