شاهد

وجه تمایز موجودات

پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸ ق.ظ

این متن اشاره ای به ی فصل دو از کتاب آیات از مجموعه ی تدبر در هستی است.

در فاتحه کتاب آیات آمده است که طی کردن مراحل زیر لازمه ی شناخت آیه است:

مرحله اول: ویژگی‌های آیه از منظرهای مختلف شناخته شود.

مرحله دوم: توان آیه‌بینی در انسان فعال گردد.

مرحله سوم: مختصات آیه نسبت به سایر کلمات انعکاس‌دهنده حقایق معلوم گردد.

و در ادامه طراحی فصل های کتاب به گونه ای است که این سه امر را برای مخاطب محقق نماید.

به سلیقه ی بنده، پایه ای ترین و ساده سازی شده ترین بخش از کتاب آیات که مراحل دوم و سوم را به طور ویژه محقق مینماید بخش مربوط به وجه متمایز مخلوقات است که خوب است مورد توجه دانشجویان و مورد نقد و بررسی علمی قرار گیرد.

برای ارائه این کتاب به محیط های دانشجویی طراحی یک ویدئوی چند ثانیه ای علمی و پایه ای بسیار مهم به نظر می رسد لذا در ادامه طرح یک ویدئو از این بخش آمده است. از شما خواننده ی محترم تقاضا دارم نظر خود را در مورد پویایی و تطابق و صحت این طرح با محتویات این بخش از کتاب مطرح نمایید و قطعا جای بسی قدردانی است که طرح خودتان را نیز در اینجا به اشتراک بگذارید. این طرح تا یک طرح دقیق علمی فاصله هایی دارد که ان شاالله فاصله های آن با تفصیلی تر شدن علم مخاطبین کتاب کم شده و یک طرح دقیق علمی و مناسب مجامع دانشگاهی از این فصل آماده شود. ان شاالله.

عناصر اصلی استفاده شده برای این طرح گزاره هاییست که در ادامه آمده است:

1.هر مخلوقی از علم و رحمت برخوردار و بر اساس آن موجودیت یافته است. لذا وجه تمایز هر مخلوقی نیز میزان برخورداری آنها از علم و رحمت است.

2. به تعدد و تکثر جلوه‌گری در رحمت و علم «تفصیل» گفته شده است.

3.تفصیل‌یافتن مخلوقات باعث شده تا هریک دارای کارکرد و اثر متفاوتی در خلقت باشند و هریک در زنجیره‌ای یکدیگر را همراهی و یا با هم به تقابل برخیزند. بنابراین علت تقابل و همراهی، سازگاری و ناسازگاری مخلوقات با هم، تفصیلی است که یافته‌‌ و علم و رحمت ذو مراتبی که دریافت‌ کرده‌اند.

4.در بین موجودات سازگار با هم نیز به دلیل وجود کارکردهای مختلف برای هریک هر کدام به نسبت دیگری دارای مختصات خاصی شده و به شکلی خاص یکدیگر را یاری می‌کنند و در این صورت دارای نظامی یکپارچه با مقصدی واحد شده‌اند.

5.در بین مخلوقات شیاطینی به عنوان عناصر ناسازگار وجود دارند، مصابیحی نیز به عنوان دورکننده‌ آنها موجود می‌باشند. همچنین همان‌طور که کافرینی به عنوان عناصر ناسازگار موجودیت یافته‌اند جهنمی نیز برای آنها بنا شده است.

6.در همه موجودات هستی، رحمت و علم وجود دارد ولی علم و رحمتی که در شیاطین و کافرین و جهنم است به همان اندازه است که آنها را در این محدودیت قرار داده و بیش‌تر نیست.

7.تفصیل در عالم عامل رؤیت اشیا و ارتباط سازگارانه یا ناسازگارانه است، زیرا به وسیله تفصیل تمایز بین اشیا حاصل شده و هریک به نسبت دیگری مختصاتی می‌یابد. در غیر این صورت امکان ارتباط بین اشیا فراهم نمی‌شد، زیرا نیازی در این ارتباط و تقابل دیده نمی‌شد. به همین دلیل است که در قرآن ذات موجودات را نیاز یا فقر معرفی می‌کند.

8.ذات تفصیل در هستی نیز عامل به وجود آمدن سازگاری و ناسازگاری است، زیرا موجودات به یک نسبت از علم و رحمت برخوردار نیستند و به دلیل تجانس و عدم تجانسی که در این زمینه پیدا می‌کنند از سازگاری و ناسازگاری برخوردار می‌شوند.

9. قُلِ اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ...

10.در آیات نورانی قرآن، بین ارتباطی که انسان با خداوند یگانه دارند و یا لازم است داشته باشند با ارتباط با سایر مخلوقات تمایز فراوانی قائل شده است و یکی از ایرادهای اساسی که به نوع انسان وارد شده در نادیده گرفتن این تمایز و تفاوت چشمگیر است.

طرح ویدئو در ادامه آمده است:

صفحه ی نمایش در ابتدا خالی از هر حجمی است.

یک گوی حجیم ممزوج از دو رنگ سبز و مشکی متشکل از تکه های ناهمگون در صفحه ظاهر شود.

تکه هایی ناهمگون از هم جدا میشوند.

یکی از تکه ها به رنگ آتش در میاید.

حرکت کردن تکه ها برای جایگزین شده دوباره و ارتباط با هم برای ایجاد مجدد گوی شروع می شود.

تکه ها با هم تطابق داده شده و به شکل پازل در جای مناسب خود به هم متصل شوند.

بعضی تکه ها به تکه ی آتشین نزدیک و دارای درجاتی از رنگ آتش شوند و همزمان یک کپی پیست از آنها برای مخاطب ظاهر شود بعضی تیکه ها تغییری نکنند و مجدد از تکه های آتشین دور شوند.

متناسب با درجه ی رنگ آتش هر تکه، کپی پیست آن دارای رنگ آبی شود.

در نهایت همه ی تکه ها در نظامی یکپارچه به هم متصل می شوند و به جای تکه های آتشین، تکه های آبی رنگ در گوی حجیم می نشیند.

در مرحله ی آخر تعدادی از تکه های آتشین روی تکه های آبی فید شده و از آتش خاموش شوند و باقی تکه های آتشین بدون پیوستن به نظام یکپارچه رها می مانند.


۹۵/۰۹/۱۱
اینجانب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">